Bioloogiaolümpiaadi koolivoor põhikoolile
Olümpiaadi korraldamist Tallinna üldhariduskoolide õpilastele koordineerib Tallinna Haridusamet.
Eesmärgid
Olümpiaadi eesmärgid on:
- võimekate, bioloogiahuvidega õpilaste avastamine
- õpilaste aktiivse bioloogiahuvi süvendamine ja sihikindla arengu stimuleerimine
- õpetajate enesetäiendamise stimuleerimine
- õpilastele võimaluse andmine oma teadmiste võrdlemiseks samade huvide ja sarnaste võimetega kaaslaste hulgas
Toimumise aeg
Ühtsete ülesannetega bioloogiaolümpiaadi koolivoor 6.–9. klassidele toimub üheaegselt kõigis Tallinna koolides 16. veebruaril 2026 kell 13.00–14.30.
Olümpiaadi koolivoor kestab 90 minutit.
Korraldus
Põhikoolis on igal klassil erinevad ülesanded.
Põhikooli ülesanded on eesti keeles. Õpilased võivad olümpiaadil kasutada paberkandjal eesti-vene sõnaraamatut, mis ei ole erialaline sõnaraamat. Koolikomisjon tagab, et sõnaraamatu vahel ei ole abivahendeid.
Palume bioloogiaõpetajatel olümpiaadil osalemise korrast teavitada õpilasi.
Koolivooru ülesanded 6.–9. klassile edastatakse 30 minutit (kell 12.30) enne olümpiaadi algust Tallinna Haridusameti olümpiaadide lehel https://olumpiaadid.tallinn.ee > Bioloogia > Bioloogia koolivoor põhikoolile.
6.–9. klassi õpilastele tehakse koolides ülesannetest koopiad ja antakse õpilastele lahendamiseks. Ülesanded võivad sisaldada värvilisi jooniseid. Kui kõikidele õpilastele ei ole võimalik värvilisi jooniseid printida, siis teha mõned värvilised eksemplarid, mida õpilased saavad vaadata.
Õpilastel kirjutada tööle oma ees- ja perekonnanimi, juhendaja või aineõpetaja ees- ja perekonnanimi ning kooli nimetus korrektselt ja loetavalt. Nimed palume kirjutada ladina tähtedega.
16. veebruaril kell 15.00 saavad koolikomisjonid 6.–9. kl õpilaste tööde kontrollimiseks ja hindamiseks vastused Haridusameti olümpiaadide lehelt https://olumpiaadid.tallinn.ee > Bioloogia > Bioloogia koolivoor põhikoolile.
Kooli juhtkond peab tagama, et olümpiaadi läbiviimine toimub ilma kõrvalise abita ja hindamine on objektiivne.
Koolikomisjonil on õigus ühte õpilast igast vanuserühmast (6.–9. kl) omal äranägemisel esile tõsta boonuspunktide (kuni 3 punkti) andmisega. Õpetaja võib anda boonuspunkte õpilasele:
- kelle teadmised loodusest on mitmekülgsed ja mida ei mõõtnud käesoleva olümpiaadi;
- koolivooru küsimused;
- kes on olnud edukas varasematel piirkonnavoorudel (1.–6. koht);
- kes on osalenud eelnevatel aastatel üleriigilisel olümpiaadil.
Õpilaste nimed, keda kool otsustab esitada boonuspunktide saamiseks, märkida ära bioloogiaolümpiaadi koolivoorust osavõtnute elektroonilises protokollis.
Elektrooniline protokoll on aadressil http://koolivoor.haridus.ee/.
Web – protokolli täitmise juhendi saavad õpetajad, kes olümpiaadi tulemusi sisestavad, oma kooli õppealajuhatajalt. Vajadusel võib elektroonilise protokolli koostamisel abi küsida bioloogiaolümpiaadi komisjoni esimehelt mari.uudelt@gmail.com.
Koolikomisjonid täidavad elektrooniliselt 2. märtsiks 2026 elektroonilise protokolli, kuhu on kantud kõikide 6.–9. klasside koolivoorus osalenud õpilaste nimed kirjatähtedega (mitte trükitähtedega) ja lõpptulemused. Elektrooniline protokoll on aadressil http://koolivoor.haridus.ee/
Kui mõni häid õpitulemusi saavutanud õpilane ei saanud mõjuval põhjusel koolivoorus osaleda, aga ta soovib piirkonnavoorust osa võtta, siis esitab aineõpetaja või õpilane kirjaliku taotluse piirkonnavoorus osalemiseks ülelinnalisele olümpiaadikomisjonile aadressile mari.uudelt@gmail.com hiljemalt 3. märtsil kella 15.00-ks. Taotlus peab sisaldama õpilase nime ja põhjendust. Hilinenud taotlusi ei arvestata.
Koolid toovad hiljemalt 3. märtsil kella 15.00-ks Tallinna Haridusametisse (Estonia ps 5a, 3. korrus, palun lisada ümbrikule märksõna BIOLOOGIAOLÜMPIAAD) 6.–9. klassist nende õpilaste tööd, mille punktide summa moodustab vähemalt 60% maksimumist või nende puudumisel 5 parimat tööd igast klassist.
Tulemused
Põhikooli koolivooru tulemused ning nende õpilaste nimed, keda kutsutakse osalema Tallinna piirkonnavooru, tehakse teatavaks hiljemalt 10. märtsil 2026 haridusameti olümpiaadide lehel https://olumpiaadid.tallinn.ee > Bioloogia > Bioloogia koolivoor põhikoolile.
Kirjandus
Olümpiaadi küsimused on koostatud eelkõige põhikooli bioloogiaõpikute (ainekava) põhjal.
Lisamaterjaliks on:
6. klass
- Aasta tegijad looduses 2025
- Pappel, P. (2025). Kes on teinud sõrajäljed? Eesti Loodus nr 2, lk 64-65.
- Tikk, M. (2025). Teod ja nälkjad aias: kas kahjurid või kasulikud kaaslased? Eesti loodus nr 3, lk 24-25.
- Kuidas läheb Eesti kahepaiksetel? https://www.youtube.com/watch?v=bSJl2ggmlK4
- Lahemaa rahvuspargi peidetud väärtused https://www.youtube.com/watch?v=GJHnSDi7B7E
7. klass
- Aasta tegijad looduses 2025
- Aher, S., Aher, G. (2025). Miks on liblika tiival silmlaigud? Eesti Loodus nr 4, lk 62
- Paesüld, A., Tätte, K.(2025). Kormoran - tõrjutud, kuid oma. Eesti Loodus nr 1, lk 22-27
- Kuidas läheb Eesti kahepaiksetel? https://www.youtube.com/watch?v=bSJl2ggmlK4
8. klass
- Novaator.ee. Päikesepark võib põlluelustikku mitmekesistada.
https://novaator.err.ee/1609840500/paikesepark-voib-polluelustikku-mitmekesistada
- (2025) Eesti kaitsealused ujurid. Eesti Loodus nr 4, lk 18-19.
- Tikk, M. (2025). Elurikas aed on siilide kodu. Eesti Loodus nr 4, lk 24-25.
- Timm, U. (2025). Lendorava uuringud Eestis – minevik ja tänapäev. Eesti Loodus nr 4, lk 18-21.
- Kurina, O. (2025). Põdrakärbes ja tema sugulased. Eesti Loodus nr 5, lk 66-68.
- (2025) Kuidas kujundada kahjurikindlat põllumajandusmaastikku. Eesti Loodus nr 3, lk 22-23.
9. klass
- Aasta tegijad looduses 2025 https://www.tartuloodusmaja.ee/sundmus/aasta-tegijad-looduses-2025-plakatid/
(2025). Juhuslik avastus on päästnud 200 miljonit elu. Imeline Teadus nr 10, lk 50-53
- (2025). Kõrgvererõhktõbi: sümptomist haiguseks. Horisont nr 5, lk 34-35
- (2025). Kuidas on märgistatud toidu säilimise aeg ja mismoodi vähem raisata? Horisont nr 4, lk 26-29
- (2025). (Peaaegu) igaüks elagu vähemalt 70aastaseks. Imeline Teadus nr 9, lk 37-43
- (2025). Sinu keha juhivad bakterid. Imeline Teadus nr 5, lk 22-29